Top

Waardevolle tips om in ’21 uit de startblokken te schieten!

Jouw TOPvorm / Blog  / Waardevolle tips om in ’21 uit de startblokken te schieten!

Waardevolle tips om in ’21 uit de startblokken te schieten!

💪😁 7 waardevolle tips om uit de startblokken te schieten zodra de gyms weer open zijn! 💪😁

We zijn inmiddels een week verder in 2021 en je hebt de conclusie getrokken dat dit inderdaad het juiste moment is om in actie te komen. Je gaat gebruik maken van de huidige situatie om vóór de zomer in Topvorm te komen! De gyms zijn helaas sowieso t/m 19 januari gesloten, maar laat dat geen reden zijn om jouw transformatie uit te stellen en af te wachten. Er zijn zeker een aantal dingen die je alvast kan doen om te zorgen dat je straks letterlijk uit de startblokken kunt schieten zodra de gyms weer open zijn! 💪😁

Hieronder deel ik 7 tips waar je morgen al direct mee kunt starten 👇

➡️ Stel alvast een doel ✅
Zomaar weer gaan beginnen met trainen en wat gezonder eten zonder achterliggend doel, is vaak gedoemd om te mislukken. Bij de eerste de beste tegenslag verzin je allerlei redenen en excuses, stel je dingen uit en gooi je tenslotte de handdoek in de ring. Stel dit keer een duidelijk doel en spreek dit hardop uit naar je omgeving.
“Vóór de zomer van 2021 heb ik een vetpercentage van <10% zodat mijn spierdefinitie duidelijk beter zichtbaar is.”

➡️ Download een kcal tracker zoals My Fitness Pal ✅
Je gaat al een tijdje naar de sportschool, maar echt een goed resultaat is tot nu toe helaas nog uitgebleven. Je hebt ergens wel eens gehoord dat je voeding ook erg belangrijk is, maar tot nu toe heb je hier nog weinig tot niets mee gedaan. Voor een optimaal resultaat zijn training en voeding onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijd dus om een kcal tracker zoals My Fitness Pal te downloaden om alvast te oefenen hoe een app als deze nu eigenlijk werkt.

➡️ Oefen alvast met het tracken van je voeding ✅
Als je echt een top resultaat wil gaan boeken dan is het noodzakelijk om bij te houden hoeveel kcal je nu precies binnen krijgt op een dag. Dit noemen we het tracken van de voeding. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een kcal tracker en een digitaal keuken weegschaaltje. In het begin kan dit even wennen zijn, maar na een week of twee heb je dit echt wel onder de knie. Als jij hier de aankomende weken alvast mee gaat oefenen dan weet je straks exact wat je moet doen op het moment dat we weer kunnen gaan knallen.

➡️ Maak een schatting van je onderhoud ✅
Als je je voeding een week of twee gaat tracken dan zul je zien dat hier heel veel schommeling in kunne n zitten. De ene dag kom je misschien uit op 1700 kcal en de andere dag op 3000 kcal. Hoeveel kcal moet je nu precies binnen krijgen? Zorg dat je met behulp van een app of een formule alvast een schatting van je onderhoud maakt. Dit zijn het aantal kcal die jouw lichaam op een dag nodig heeft om quitte te spelen in de energiebalans. Als je zorgt dat je op je onderhoud zit dan kom je niet aan en val je niet af. Als je alvast weet op hoeveel kcal je onderhoud zit, dan kan je hier straks makkelijk uit afleiden hoeveel kcal je exact nodig hebt om die keiharde resultaten te gaan boeken.

➡️ Test je theoretische onderhoud in de praktijk met behulp van de correlatie methode ✅
Welke formule je ook gebruikt, het blijft slechts een theoretische schatting van je onderhoud. Een formule weet tenslotte nooit hoe actief jij op een dag bent. Daarom moet de uitkomst van jouw theoretische onderhoud altijd getest worden in de praktijk. Dit kan redelijk nauwkeurig getest worden met behulp van de correlatie methode:
Zorg dat je 14 dagen je voeding zo nauwkeurig mogelijk trackt op je theoretische onderhoud. Bepaal ook voor 14 dagen je lichaamsgewicht door s’ochtends direct na het opstaan (na je toilet bezoek) op de weegschaal te gaan staan. Bepaal tenslotte je gemiddelde lichaamsgewicht van de eerste week én van de tweede week. Als er geen verschil zit tussen deze twee getallen dan komt het theoretische onderhoud exact overeen met de praktijk. Zit hier wèl een verschil tussen, dan kun je uit die uitkomst alsnog berekenen wat je exacte onderhoud dan wel moet zijn.

➡️ Start alvast met het supplementeren van creatine ✅
Creatine is een van de enige supplementen waarbij keer op keer wetenschappelijk is aangetoond dat het ook daadwerkelijk werkt. Creatine is een spierversterkende stof wat je lichaam zelf aanmaakt en wat je ook via je voeding binnen kunt krijgen. Door deze stof extra te supplementeren zorg je ervoor dat de creatine levels in je spieren optimaal zijn. Je kunt duidelijk merken dat je sterker wordt en dat je meer vocht vast houd in je spieren. Je spieren nemen hierdoor in volume toe waardoor je er ook nog eens gespierder uit ziet. Het beïnvloed de sportprestaties dus positief en zorgt dat je meer uit je krachttraining kunt halen. Hierdoor wordt het eindresultaat uiteindelijk alleen maar beter. Weet wel dat je lichaamsgewicht hier in het begin iets van kan gaan stijgen. Ga hier dus niet mee experimenteren op het moment dat je nauwkeurig met de correlatie methode je onderhoud probeert te bepalen.

➡️ Stel alvast je trainingsschema op of laat je helpen door een professional ✅
Als je dit jaar echt in Topvorm wil komen dan kan een goed trainingsprogramma natuurlijk niet ontbreken. Veel te vaak zie ik dat men zonder trainingsprogramma aan de slag gaat en dat er geen progressie wordt bijgehouden. Elke keer worden er weer andere oefeningen gedaan waardoor je totaal geen idee hebt of je ook daadwerkelijk beter wordt en vorderingen maakt. Zorg er nu alvast voor dat je een goed trainingsschema hebt dat speciaal voor jouw ontworpen is. Zodra de lichten op groen gaan, schiet jij uit de startblokken en kun je gelijk recht op jouw doel af.

💪 Heb jij hulp nodig om in 2021 in Topvorm te komen?💪

💬 Klik dan hier om contact op te nemen via het contact formulier💬
⌨️Stuur mij een persoonlijk berichtje ⌨️
📱0613075917 📱
📧 info@jouwtopvorm.nl 📧💪

Delen
Tommy van Hees